СЕМАНТИКА ГРОМАДСЬКИХ ПРОСТОРІВ ЯК ВІДОБРАЖЕННЯ ЇХ КОНФІГУРАЦІЙНОЇ СТРУКТУРИ
DOI:
https://doi.org/10.32347/2076-815x.2025.88.177-191Ключові слова:
теорія архітектури, громадський простір, національна ідентичність, символіка, конотативна семантика, просторовий синтаксис, конфігурація просторівАнотація
Досліджуються семантичні особливості громадських просторів з використанням методів синтаксичного аналізу, зокрема поняття конотації, що в даній статті пов’язується з поняттям ідентичності. Простежується вплив взаєморозміщення огороджувальних частин простору та його конфігураційних характеристик на приховані сенси, символіку простору та, відповідно, соціальну поведінку людей. Встановлено, що конфігурація громадських просторів визначає потенційні напрямки руху та характер діяльності відвідувачів, формує їх поведінку і, таким чином, транслює певні наративи та передає соціальні знання. Визначено, що абстрактні артефакти, які є носіями історії та ідентичності, містяться саме в конфігурації просторів, і відповідно можуть бути закладені в процесі формування простору. Метод просторового синтаксичного аналізу дає можливість досліджувати конфігураційні структури, проектувати їх в просторі-часі і тим самим транслювати в майбутнє. Автор простежує конотацію та семантику архітектурного простору на прикладі Єврейського Музею в Берліні. Визначено, що конфігурація просторів музею створює абстрактні артефакти, що втілюють концепцію музею та впливають на соціальну поведінку відвідувачів. Встановлено, що в процесі еволюції архітектурний простір може набувати нових значень, змінювати конотації. Існуючі історичні простори в процесі такого «стайлінгу» доповнюються новими конотаціями.
Посилання
Rapoport, A., “The Meaning of the Built Environment – A Nonverbal Communication Approach”, Tuson: University of Arizona Press, 1990. {in English}.
Sūdžiūtė G., “Manifestations Of Symbolism In A Contemporary Public Space”, 11th Annual Conference on Architecture and Urbanism 2022: New research directions in the volatile world, Brno, Czech Republic, 2022. pp. 62-68. DOI: 10.13164/PHD.FA2022.7. {in English}.
Oliinyk O.P. “Konotatyvna semantyka miskoho prostoru”, Mistobuduvannia ta prostorove planuvannia, Vyp. 75, 2020. Pp. 286-296. (Accessed: http://nbuv.gov.ua/UJRN/MTP_2020_75_25) {in Ukrainian}.
Leeds-Hurwitz, W. “Semiotics and Communication: Signs, Codes, Cultures (Communication textbook Series)”, Hillsdale, NJ: Laurence Erlbaum Associates, 1993. 222 p. {in English}.
Norberg-Schulz C., “Phenomen of Place”, Architectural Association Quarterly, London, Vol. 4, 1976. Р. 3-10. {in English}.
Norberg-Schulz C., “Existence, Space and Architecture. New Concepts”, Praeger Publishers, New York - Washington, 1974. 120 p. (Accessed: https://www.scribd.com/document/399929581/326413831-Existence-Space-and-Architecture-Art-eBook-pdf). {in English}.
Giedion S., “Space, Time and Architecture: The Growth of a New Tradition”, Fifth Revised and Enlarged Edition, Harvard University Press, 1982. 960 p. (Accessed: https://doi.org/10.2307/j.ctv1bzfnzf ). {in English}.
Ching F.D.K., “Architecture: Form, Space & Order”, 4th Edition, Hoboken, NJ: John Wiley&Sons, 2014. 447 p. {in English}.
Hillier, B. and Hanson, J., “The Social Logic of Space”, Cambridge: Cambridge University Press, 1984. Online publication date: December 2009. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511597237. {in English}.
Umberto E., “Utrachennaia struktura. Vvedenye v semyolohyiu ”, TC "Petropolis" LLP, 1998. 432 p. {In Russian}
Krier, R., “Urban Space”, Fifth edition, Academy Editions, Hong Kong, 1991. 175 p. {in English}.
Goldberger, P., “Why architecture matters”, Yale University Press, London, 2009. 304 p. {in English}.
Foucault, M. “Of Other Spaces: Utopias and Heterotopias”, Diacritics 16:1, 1986, pp. 22-27. (Accessed: https://monoskop.org/File:Foucault_Michel_1984_1986_Of_Other_Spaces.pdf). {in English}.
Oliinyk O.P., “Prostorovyi syntaksys yak instrument doslidzhennia struktury ta konfihuratsii hromadskoho prostoru”, Mistobuduvannia ta prostorove planuvannia, Vyp. 76, 2021, pp.195–204. https://doi.org/10.32347/2076- 815x.2021.76.195-204. {in Ukrainian}.
Dursun, P., “Space Syntax in Architectural Design”, Proceedings, 6th International Space Syntax Symposium, İstanbul, 2007, pp.56-56.12. {in English}.
Oliinyk O.P., “Osoblyvosti prostorovoho ta syntaksychnoho analizu muzeino-kulturnykh kompleksiv”, Mistobuduvannia ta prostorove pla-nuvannia, Vyp.. 81, 2022, cc. 274–286. https://doi.org/10.32347/2076-815x.2022.81.274-286 {in Ukrainian}.
Psarra S., “The Venice Variations Tracing the Architectural Imagination”. Accessed: https://ucldigitalpress.co.uk/Book/Article/52/77/3854/). {in English}.
Hillier B. and Tzortzi K., “Space Syntax: The Language of Museum Space”. In Book: A Companion to Museum Studies, Edited by Sharon MacDonald, Blackwell Publishing Ltd., 2006. pp.282-298. DOI:10.1002/9780470996836. {in English}.
Breakwell, G., “Identity process theory”, In G. Sammut, E. Andreouli, G. Gaskell, & J. Valsiner (Eds.), The Cambridge handbook of social representations, Cambridge University Press, 2015, pp. 250–266. https://doi.org/10.1017/CBO9781107323650.021. {in English}.
Gospodini A., “European cities and place-identity”, Discussion Paper Series, Vol. 8(2), 2002, pp.19-36. {in English}.
Oleinyk E., “Lybeskynd y Pustota”. Arkhytektura y Prestyzh, Vyp.2, 2000, pp.26-28 {in Russian}.
“Jewish Museum Berlin”, Studio Libeskind. Architecture. Design (Accessed: https://libeskind.com/work/jewish-museum-berlin/)/.{in English}.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.