ВПЛИВ ГРОМАД НА ФОРМУВАННЯ ТРАНСПОРТНОЇ МОДЕЛІ МІСТА (НА ПРИКЛАДІ М.УЖГОРОДА)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32347/2076-815x.2024.87.231-245

Ключові слова:

транспортна мережа, транспортна інфраструктура, транспортна модель, громади, пішохідний рух, організація транспортного руху, мобільність населення

Анотація

Проаналізовано вплив громад на розвиток транспортної інфраструктури міста, організації транзитного транспортного руху, а також здійснено розподіл на зони активного громадського транспорту, враховуючи історично-архітектурні особливості, проаналізовано передумови формування і впровадження концепції транспортного розвитку м. Ужгорода та його околиць.
Закарпатський регіон розташований в крайній західній частині України на кордоні зі Словаччиною, Угорщиною, Польщею та Румунією і вважається географічним центром Європи. Через це Закарпатський регіон і Ужгородський район зокрема - важливий транспортний вузол, адже сполучає багато логістичних та пасажирських шляхів на маршрутах між ЄС та Україною (а раніше і іншими східними країнами).
Попри це, серед транскордонного об’єднання вищезазначених країн вважається, що цей регіон потребує більшої уваги до розвитку власної транспортної інфраструктури та соціально-економічного потенціалу. Він має найменшу щільність доріг (частково - через географічні особливості розташування в передгір’ї), стан існуючих сполучень не завжди задовольняє транспортні потреби користувачів. Регіон має великий туристичний та виробничий потенціал для зовнішніх інвестицій та зовнішнього туризму, проте розвивати виробничий потенціал районів заважає недостатній рівень масових сполучень з ключовими цілями, а туристичним локаціям бракує надійного міжміського сполучення та розвиненої велосипедної та пішохідної інфраструктури. Окремим питанням постає проблема під’їздів до кордонних сполучень і часової непередбачуваності їх перетину. Всі ці проблеми в сукупності призводять до того, що в районі для сполучень активно використовується автотранспорт, що призводить до високого рівня шкідливих викидів та шумового забруднення.
Частина цих проблем зі сполученням вирішується на локальному рівні територіальних громад, проте асиметричність активності і вихідних умов призводить до нерівності в можливостях та економічному становищі мешканців міста та територіальних громад району. Такі питання потребують комплексних рішень на рівні міського та районних управлінь, а для перевірки цих рішень необхідно розуміти потреби в переміщеннях та поточні практики використання транспортної системи мешканцями Ужгорода та прилеглих громад. Також, з огляду на те, що частина мешканців працює та навчається у сусідніх країнах, відтак здійснює регулярні переміщення через кордон, важливо розуміти і такого роду потреби людей та розробити оптимізацію транскордонних регулярних сполучень.

Біографії авторів

Наталія Каблак, Ужгородський національний університет

д.т.н. професор 

Ірина Куцина, Ужгородський національний університет

к.т.н., доцент 

Посилання

Doslidzhennia popytu i propozytsii mobilnosti miskoho naselennia na prykladi m. Uzhhoroda / M.M. Osetrin, D.O. Bespalov, A.S. Hahen, I.A. Kutsyna // Mistobuduvannia ta terytorialne planuvannia: naukovo-tekhn. zb. / Kyiv. nats. universytet bud-va i arkhit.; hol. red. M.M. Osietrin. – K.: KNUBA, 2018. – Vyp. 68. – S. 409-419. {in Ukrainian}.

Kutsyna I.A. Pryntsypy i metody formuvannia pishokhidnykh prostoriv malykh i serednikh mist. Avtoreferat dysertatsii na zdobuttia nauk. stup. kand. tekhn. nauk: 05.23.20. Kyiv, KNUBA, 2018. - 23 s. Posylannia na dzherelo: https://repositary.knuba.edu.ua/handle/987654321/6228. {in Ukrainian}.

Nova stratehiia dorozhnikh doslidzhen po -yevropeisky. Derzhavne ahentstvo vidnovlennia ta rozvytku infrastruktury Ukrainy. Posylannia na dzherelo: https://data.gov.ua/organization/derzhavne-ahentstvo-avtomobilnykh-dorihukrayiny?tags=%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD&organization=derzhavneahentstvo-avtomobilnykh-dorih-ukrayiny. {in Ukrainian}.

Reiestr dohovoriv pro spivrobitnytstvo terytorialnykh hromad. Derzhavne ahentstvo avtomobilnykh dorih Ukrainy (Ukravtodor). Posylannia na dzherelo: https://mtu.gov.ua/timeline/Derzhavne-agenstvo-avtomobilnih-dorig-Ukraini-Ukravtodor.html. {in Ukrainian}.

Hlobalna karta aktyvnosti. Posylannia na dzherelo: https://www.strava.com/heatmap. {in Ukrainian}.

Heneralnyi plan m. Uzhhorod (koryhuvannia). Sait Uzhhorodskoi miskoi rady. Posylannia na dzherelo: https://old.rada-uzhgorod.gov.ua/genplan/. {in Ukrainian}.

Balashov, D.V. Vplyv terytorialnoi hromady na protses formuvannia brenda mista shliakhom onlain-vzaiemodii / Balashov Dmytro Valeriiovych // KhKhI Vseukrainska naukovo-praktychna konferentsiia studentiv, aspirantiv ta molodykh vchenykh «Dni nauky FSP 2018»: Industry 4.0. Liudyna i suspilstvo u vyri transformatsii»: zbirnyk materialiv konferentsii. – Kyiv, 2018. https://ela.kpi.ua/handle/123456789/27935. {in Ukrainian}.

ZAKARPATTIa ON-LAIN. Proiekt CLIMADAM iz Slovatskoi Respubliky Posylannia na dzherelo: https://zakarpattya.net.ua/News/222211-VUzhhorodi-vlashtuvaly-kruhlyi-stil-shchodo-rozrobky-transportnoi-modeli-mista-iokolyts-FOTO. {in Ukrainian}.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-25

Як цитувати

Каблак, Н., Куцина, І., & Беспалов, Д. (2024). ВПЛИВ ГРОМАД НА ФОРМУВАННЯ ТРАНСПОРТНОЇ МОДЕЛІ МІСТА (НА ПРИКЛАДІ М.УЖГОРОДА). Містобудування та територіальне планування, (87), 231–245. https://doi.org/10.32347/2076-815x.2024.87.231-245

Номер

Розділ

Статті