СИНТЕЗ НАЦІОНАЛЬНОЇ І ЗАХІДНОЇ ТРАДИЦІЇ У РАННІХ ЗРАЗКАХ ЯПОНСЬКОГО МОДЕРНІЗМУ (НА ПРИКЛАДІ МЕМОРІАЛЬНОГО СОБОРУ МИРУ В ХІРОШІМІ)

Автор(и)

  • Олег Слєпцов Київський національний університет будівництва і архітектури, Україна https://orcid.org/0000-0001-5441-5453

DOI:

https://doi.org/10.32347/2076-815x.2024.86.178-187

Ключові слова:

архітектура Японії, національна традиція, романіка, модернізм, сакральна архітектура, Того Мурано, Кендзо Танге, трансформація традиції

Анотація

Робота присвячена аналізу впливів традиційної японської архітектури в меморіальному соборі Миру у Хірошімі, збудованому за проектом Того Мурано (з використанням деяких ідей Кендзо Танге). Виявлено, що архітектура собору Миру являє синтез традицій європейської романіки, японської традиції, та стилю модернізм, трансформованого крізь призму творчої манери Того Мурано. Планування та композиція собору є наближеною до романських базилікальних церков, з урахуванням спрощених форм модернізму. Одночасно, проявленість на фасаді собору його каркасної структури та цілий ряд елементів оздоблення відсилає до традиції старовинної японської архітектури. З результатів роботи зрозуміло, що японський модернізм в Японії докорінно різнився від європейських зразків, оскільки не сприймав маніфестовану європейським модернізмом ідею про повну відмову від традиційного формотворення і навпаки, активно використовував національну традицію в якості бази для проектних ідей. 

Біографія автора

Олег Слєпцов, Київський національний університет будівництва і архітектури

д.арх., професор 

Посилання

Ishimaru N. The Cathedral for World Peace—Architecture of Togo Murano in Hiroshima. Tokyo: Sagami-Shobo, 1988. 259 p. {in Japanese}

Kojima H., ed. The Prolific World of Togo Murano: from the Memorial Cathedral for World Peace. Hiroshima City Museum of Contemporary Art, 2017 {in Japanese}

Tomioka Y., Tabata C. and Uchikawa I. Design process of the Memorial Cathedral for World Peace (1954), Hiroshima, by Togo Murano (Part 1): A chronological overview of graphic materials and formal manipulations observed in early design schemes // Japan Architectural Review. 2023. Jan.–Decem. Vol. 6. Issue 1: e12352. DOI: https://doi.org/10.1002/2475-8876.12352 {in English / Japanese}

Tomioka Y. and Tabata C. Design Process of Memorial Cathedral for World Peace (1954), Hiroshima by Togo Murano (Part 2): Formal manipulations observed in the design of Xavier Hall (1949) // Journal of Architecture and Planning, AIJ. 2023. Mar. Vol. 88 (No. 805). PP. 1125-1135, DOI: https://doi.org/10.3130/aija.88.1125 {in English / Japanese}

Tomioka Y. and Tabata C. Design Process of Memorial Cathedral for World Peace (1954), Hiroshima by Togo Murano (Part 3): Formal manipulations observed in the process of schematic design of the cathedral (1948) // Journal of Architecture and Planning, AIJ. 2023. Nov. Vol. 88 (No. 813). PP. 3146-3157 DOI: https://doi.org/10.3130/aija.88.3146 {in English / Japanese}

Noboricho Catholic Church Website. URL: http://noboricho.catholic.hiroshima.jp/ (Accessed: 03.05.2024) {in Japanese}

Takata M. Buildings Column ② “Memorial Cathedral of World Peace (Noboricho Catholic Church)”. Hiroshima for global peace. URL: https://hiroshimaforpeace.com/en/buildings-column-2-memorial-cathedral-of-worldpeace-

noboricho-catholic-church/ (Accessed: 03.05.2024) {in English}

World Peace Memorial Cathedral in Hiroshima / Togo Murano. ArchEyes | Timeless Architecture. 2016 Mar. 26. URL: https://archeyes.com/world-peacememorial-cathedral-togo-murano/ (Accessed: 03.05.2024) {in English}

Sleptsov O. S. and Dunaevskiy Y. U. Creation of modern Orthodox churches in Ukraine - "as languages of Ukrainian autochthony" in the context of urban development" // Innovative Technology in Architecture and Design (ITAD 2020): IOP Conference Series: Materials Science and Engineering 907 012079, Kharkiv 21-22 May 2020, Kharkiv 2020 DOI: https://doi.org/10.1088/1757-899X/907/1/012079 {in English}

Sleptsov O., Ivashko Y., Dmytrenko A. and Krupa M. P. The contemporary churches in the natural environment: modernization of landscape traditions // Landscape architecture and art. 2021. Vol 19 (№19). PP. 121-130 DOI: https://doi.org/10.22616/j.landarchart.2021.19.12 {in English}

Sleptsov O. S. The architecture of Orthodox church [Arkhytektura pravoslavnoho khrama: ot zamysla k voploshchenyiu]. Kyev.: A+ S. 2012. 551 s. {in Russian}

Shevtsova H., Ponomarenko H. Romantic wooden sacral architecture by Oleg Sleptsov: global and national creative ideas [Romantychni tvory derevianoho sakralnoho zodchestva arkhitektora Oleha Slieptsova: svitovi ta natsionalni idei formotvorennia] // Arkhitekturnyi visnyk KNUBA. 2020. №20. S. 73-106. DOI:

https://doi.org/10.32347/2519-8661.2019.20.73-106 {in Ukrainian}

Shevtsova G. et al. The Architecture of the Cathedral of Saint Sophia in Kyiv: Uniqueness and Universality in Historical Cultural Spaces // World Multidisciplinary Civil Engineering-Architecture-Urban Planning Symposium

(WMCAUS 2020): IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering 960, 022105, Prague, 1-5 September 2020, Prague, P. 153 DOI: https://doi.org/10.1088/1757-899X/960/2/022105 {in English}

Tange K., Kawazoe N. Ise – Origin of Japanese Architecture. Cambridge: MIT Press, 1965. {in English}

Tange K., Gropius W., Ishimoto Y. Tradition and Creation in Japanese Architecture. New Haven: Yale University Press, Tokyo: Zokeisha Publication Ltd, 1960. 140 p. {in English / Japanese}

Isozaki A. Japan-ness in Architecture. / Translated by Sabu Kohso; edited by David B. Stewart. Cambridge and London: MIT Press, 2006. 349 p. {in English}

Shevtsova G.V. Architectural Tradition as a Vector of Japanese Megacities’ Development [Arkhytekturnaia tradytsyia kak vektor razvytyia yaponskykh mehapolysov] // Sovremennaia arkhytektura myra. 2011. Vyp. I, S.291-300. {in Russian}

Shevtsova G.V., Gorbyk O.O. and Kubko A.Y. Modern specific of Japanese urbanism as a result of the country's cultural mentality distinctiveness // Innovative Technology in Architecture and Design (ITAD 2020): IOP Conference Series: Materials Science and Engineering 907, 012001, Kharkiv, 21-22 May 2020, Kharkiv, 2020 DOI: https://doi.org/10.1088/1757-899X/907/1/012001 {in English}

Yong D., Kimura M. Introduction to Japanese Architecture. Singapore: PERIPLUS, 2004. 128 p. {in English}

Shevtsova G.V. History of Japanese Architecture and Art [Istoriia yaponskoi arkhitektury i mystetstva]. Kyiv: Hrani-T, 2011. 232 s. {in Ukrainian}

Watanabe, Y. Shinto art: Ise and Izumo shrines. New-York: Weatherhill, Tokyo: Heibonsha. 1964. 191 p. {in English}

Mizuno, S. Asuka Buddhist art: Horyu-ji. New-York: Weatherhill, Tokyo: Heibonsha. 1974. 174 p. {in English}

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-31

Як цитувати

Слєпцов, О. (2024). СИНТЕЗ НАЦІОНАЛЬНОЇ І ЗАХІДНОЇ ТРАДИЦІЇ У РАННІХ ЗРАЗКАХ ЯПОНСЬКОГО МОДЕРНІЗМУ (НА ПРИКЛАДІ МЕМОРІАЛЬНОГО СОБОРУ МИРУ В ХІРОШІМІ). Містобудування та територіальне планування, (86), 178–187. https://doi.org/10.32347/2076-815x.2024.86.178-187

Номер

Розділ

Статті