ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКИХ ШКІЛ З ВРАХУВАННЯМ ІНКЛЮЗИВНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32347/2076-815x.2024.85.571-580

Ключові слова:

інклюзія, загальноосвітні школи, спеціалізовані освітні заклади, ресурсна кімната, комунікації

Анотація

Висвітлено напрямки вдосконалення архітектурно-планувальних вирішень українських шкіл із врахуванням сучасних вимог до заходів безпеки та особливостей розвитку освіти. Проаналізовано проблеми пов’язані з адаптацією інклюзивних дітей та створення освітнього безбар’єрного, сучасного та безпечного середовища в межах навчальних закладів. Виконано аналіз нормативної документації і висвітлено перелік рекомендацій щодо покращення наявних умов на прикладі шкіл Львова. 

Посилання

Educational institutions. Buildings and structures (2018). // State Building Codes V.2.2-3:2018. Official edition: as of 2018. 61 p. {in Ukrainian}.

INCLUSIVITY OF BUILDINGS AND STRUCTURES Basic provisions (2018) // State Building Codes V.2.2-40:2018 Amendment No. 1: as of 2022. 17 p. {in Ukrainian}.

Ivanochko U., Iskovych N. (2013) Prospective trends in the development of schools// // Town planning and territorial planning. - Issue 47. - P. 259-264. {in Ukrainian}.

Inclusion in New Ukrainian School (2020) – Realities of Ukrainian Education - [Electronic resource] // Library Herald – Access mode: https://bpro.com.ua/statti/inklyuziya-v-ukrainskij-osviti-zdobutki-i-plani-na-majbutne. {in Ukrainian}.

Inclusive education – what it is and how to provide it to a child (2020) - [Electronic resource] // Library Herald. – Access mode: https://unicorn.itstep.org/blog/inclusive-education-what-it-is-and-how-to-provide-itto-a-child. {in Ukrainian}.

Inclusive education in the USA: a practitioner's perspective from Ukraine (2019) [Electronic resource] // New Ukrainian School. – Access mode: https://nus.org.ua/view/inklyuzyvne-navchannya-u-ssha-poglyad-praktyka-zukrayiny/. {in Ukrainian}.

Kovalska H.L. (2012) Modern trends in the development of the network of preschool and general educational institutions. /Experience and perspectives of city development in Ukraine. Issue 23, 2012. 6 p. {in Ukrainian}.

Linda S.M. (2013)Architectural design of public buildings and structures // Textbook. Second edition, revised and supplemented. Lviv: Lviv Polytechnic Publishing House. 644 p. {in Ukrainian}.

MON: the basis of quality education for children with special educational needs is the right to choose [Electronic resource] // Ministry of Education and Science of Ukraine – 2021. – Access mode: https://mon.gov.ua/ua/news/monosnova-yakisnogo-navchannya-dlya-ditej-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami-cepravo-mati-vibir. {in Ukrainian}.

Proskuriakov V.I., Shuldan L.O. (2011) Architecture of school buildings. Principles of improvement considering energy efficiency. – Lviv: Lviv Polytechnic Publishing House. – 244 p. {in Ukrainian}.

Creating an inclusive educational environment in New Ukrainian School: advice for teachers (2020) [Electronic resource] // Library Herald. – Access mode: https://b-pro.com.ua/statti/yak-stvoriti-inklyuzivne-osvitne-seredovishhe {in Ukrainian}.

How to organize quality inclusive education in school (2021) [Electronic resource] // Center for Analytical, Methodological and Material-Technical Support for the Development of Educational Institutions of the Region. – Access mode: https://rozvytok-osvity.te.ua/yak-orhanizuvaty-yakisne-inklyuzyvne-navchannya-vshkoli/ {in Ukrainian}.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-29

Як цитувати

Сільник, О., & Колесник, С. (2024). ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКИХ ШКІЛ З ВРАХУВАННЯМ ІНКЛЮЗИВНОСТІ. Містобудування та територіальне планування, (85), 571–580. https://doi.org/10.32347/2076-815x.2024.85.571-580

Номер

Розділ

Статті