ОБГРУНТУВАННЯ ТОЧНОСТІ ГЕОДЕЗИЧНИХ РОБІТ ПРИ ОБСТЕЖЕННІ МОСТУ В М. РІВНЕ

Автор(и)

  • Богдан Бачишин Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне, Україна https://orcid.org/0009-0009-1961-7776

DOI:

https://doi.org/10.32347/2076-815x.2023.84.28-41

Ключові слова:

обстеження мосту, обґрунтування точності, геодезичні роботи, електронний тахеометр

Анотація

Мости є архіважливими спорудами для безпечного функціонування автомобільних доріг, залізниць та пішохідних зон. Мета цієї роботи – обґрунтування точності геодезичних робіт при обстеженні мостів. В державних будівельних стандартах відсутні вимоги до точності таких робіт. Актуальність цього питання полягає ще в тому, що виконувати будь-які геодезичні роботи необхідно з оптимальною точністю, яка з однієї сторони виключає надмірні затрати на геодезичне обладнання, а з іншої гарантує безпечне функціонування інженерної споруди. На основі таких розрахунків можна підібрати геодезичне обладнання з відповідними характеристиками та обрати методи вимірювань. Розглянуто три варіанти розрахунку необхідної точності геодезичних вимірювань: за відхиленням верху паль від проектного положення у плані, за відхиленням верху опор мосту від вертикалі та за граничним прогином балок-плит перекриття мосту. В якості значень граничних похибок геодезичних робіт пропонується вибирати менше значення з трьох варіантів. Розроблена методика була апробована при обслідуванні мосту по вулиці Жоліо Кюрі в м. Рівне. За результатами розрахунків було вибрано метод наземного знімання із використанням способу вільної станції електронним безвідбивним тахеометром Leica TCR 405 ultra, як такий що забезпечує необхідну точність та найбільш економічний. Виконано координування всіх елементів мосту та знімання верхньої частини мосту та прилеглої території. За результатами геодезичних робіт були вирахувані крени колон-паль, прогини поздовжніх несучих балок-панелей, побудовано план верху мосту. Таким чином виконані геодезичні роботи забезпечили якісне обстеження мосту і дозволили інженерам-будівельникам сформувати заходи, необхідні для подальшого безпечного функціонування цієї мостової споруди. Наукова новизна та практична значущість цієї роботи полягає в тому, що розроблена методика обґрунтування точності геодезичних робіт при обстеженні мостових споруд, яка гарантує безпечне функціонування мостової споруди. 

Біографія автора

Богдан Бачишин, Національний університет водного господарства та природокористування, м. Рівне

к.т.н., доцент 

Посилання

DBN V.2.3-6:2009. Sporudy transportu. Mosty ta truby. Obstezhennja I vyprobovuvannja: – K.: Minregionud Ukrajiny. – 2009. – 63 s. {in Ukrainian}

DBN V.2.3-20-2008. Sporudy transportu. Mosty ta truby. Vykonannja ta pryjmannja robit: – K.: Minregionud Ukrajiny. – 2008. – 102 s. {in Ukrainian}

Beben D., Anigacz W. Examine changes in geometric parameters of a suspension bridge using various geodetic methods. Proc. 19th Int. Geodätische Woche Obergurgl 2017, ed K Hanke and T Weinold. – Berlin: Wichmamm. – 2017. – Р. 21-30. {in English}.

Braun J., Štroner M. Geodetic measurement of longitudinal displacements of the railway bridge. Geoinformatics FCE CTU 12. – Praha. – 2014. – Р.16-21. DOI:10.14311/gi.12.3. Режим доступу: https://www.fig.net/resources/proceedings/2014/2014_ingeo/TS7-02_Braun.pdf.pdf. {in English}.

Gučević J., Delčev S., Ogrizović V., Pejič M., Popović J. and Pejović M. Geodetic works during the estimation of the vertical displacement of a bridge under a load test. INGEO 2014. – Belgrade. – 2014. – P.237-242. {in English}.

Chirilă C., Albu-Budusanu R.M. Applying trigonometric levelling for monitoring the vertical deformations of engineering structures. Environmental Engineering and Management Journal, 18 (9). – 2019. – Р. 1859–1866. {in English}.

Zhang L., Zha X. Monitoring and result analysis of temporary railway bridge construction. Journal of Geomatics, 43 (6), – 2018. – Р. 113–116. DOI:10.14188/j.2095-6045.2016427. {in English}.

Bárta L., Bureš J., Otakar Švábenský O, Geodetic monitoring of bridge structures in operation. Contributions to International Conferences on Engineering Surveying. – 2020. – P. 198–210. {in English}.

Mohamed T.E., Mosbeh M.T., Kaloop R., Elbeltagi E. Talkha steel highway bridge monitoring and movement identification using RTK-GPS technique. Measurement Volume 46, Issue 10. – 2013. – P. 4282-4292. {in English}.

Xi R., Jiang W., Meng X., Chen H., Chen Q. Bridge monitoring using BDSRTK and GPS-RTK techniques. Measurement, 2018 – Elsevier Volume 120. – 2018. – P. 128-139. {in English}.

Xinpeng W., Qingzhi Z., Ruijie X., Chenfeng L., Guanqing L., Ling L. Review of bridge structural Health Monitoring Based on GNSS: from displacement monitoring to dynamic characteristic identification. IEEE ACCESS. VOLUME 9. – 2021. – P. 80043-80065. {in English}.

Xi R., He Q., Meng X. Bridge monitoring using multi-GNSS observations with high cutoff elevations: A case study. Measurement, vol. 168. – 2021. Art. no. 108303. {in English}.

Ellmann A., Idnurm J., Kiisa M., Idnurm S. Geodetic monitoring of bridge deformations occurring during static load testing. The Baltic Journal of Road and Bridge Engineering 10 (1). – 2015. – P.17-27. DOI:10.3846/bjrbe.2015.03/.{in English}.

Romanovskyi A., Lisnyk O. Application of BIM in bridge construction. Suchasni dosjagnennja geodezychnoji nauky i vyrobnyctva, vypusk (44). – 2022. – S. 49-52 DOI: www.doi.org/10.33841/1819-1339-2-44-49-52. {in English}.

Taşçi L. Deformation monitoring in steel arch bridges through close-range photogrammetry and the finite element method. Experimental Techniques, 39. – 2015 – P. 3–10. https://doi.org/10.1111/ext.12022. {in English}.

Shults R. The Models of Structural Mechanics for Geodetic Accuracy Assignment: A Case Study of the Finite Element Method. Contributions to International Conferences on Engineering Surveying/ – 2020. – P. 187–197. {in English}.

Gawronek P., Makuch M. TLS measurement during static load testing of a railway bridge. ISPRS International Journal of Geo-Information, 8 (1). –2019. – art. no. 44. {in English}.

Erdélyi J., Kopáčik A., Lipták I., Kyrinovič P. Pedestrian bridge monitoring using terrestrial laser scanning. Advances and Trends in Engineering Sciences and Technologies. Proceedings of the International Conference on Engineering Sciences and Technologies, ESaT. – 2016. – P. 51–56.

Peroš J., Paar R., Divić V. Application of Fused Laser Scans and Image Data – RGB+D for Displacement Monitoring. Contributions to International Conferences on Engineering Surveying. – 2021. – P. 157-168. {in English}.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-25

Як цитувати

Бачишин, Б. (2023). ОБГРУНТУВАННЯ ТОЧНОСТІ ГЕОДЕЗИЧНИХ РОБІТ ПРИ ОБСТЕЖЕННІ МОСТУ В М. РІВНЕ. Містобудування та територіальне планування, (84), 28–41. https://doi.org/10.32347/2076-815x.2023.84.28-41

Номер

Розділ

Статті