РЕАЛІЗАЦІЯ ОСНОВНИХ ПРИНЦИПІВ ФОРМУВАННЯ АРХІТЕКТУРИ ЗАКЛАДІВ НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32347/2076-815x.2023.82.198-212

Ключові слова:

принципи формування архітектури, архітектура закладів неформальної освіти, середовище, об’єкт, елемент, архітектурна адаптивність

Анотація

Представлено результати авторського дослідження реалізації основних принципів формування архітектури закладів неформальної освіти, представлена схема їх взаємозв’язку і реалізації на трьох рівнях: середовища, об’єкту та елементу. Надано формулювання кожного принципу та необхідні роз’яснення щодо їх дії як у полі архітектури так і у супутніх галузях. Представлено авторські міркування щодо адаптивності таких освітніх комплексів, означено сильні та слабкі сторони, можливості та ризики.

Біографії авторів

Ірина Кравченко, Київський національний університет будівництва і архітектури

д.арх. доцент

Валерій Товбич, Київський національний університет будівництва і архітектури

д.арх. професор

Посилання

Kravchenko, I.L. (2021), Teoretychni osnovy formuvannya arkhitektury zakladiv neformalʹnoyi osvity [Theoretical bases of formation of architecture of nonformal education institutions], Synopsis of Doctoral dissertation, Kyiv National University of Construction and Architecture, Kyiv, UA, 45 p. {in Ukrainian}.

Iryna L. Kravchenko (2020), Non-formal education institutions in the system of civic buildings in Ukraine, STRUCTURE AND ENVIRONMENT, Kielce, Vol. 12, No. 1/2020, pp. 20-28. DOI: 10.30540/sae-2020-003 {in English}.

Iryna L. Kravchenko (2019) External and internal factors of influence on development of architecture of non-formal education establishments. STRUCTURE AND ENVIRONMENT. Kielce, Vol. 11, No. 3/2019, рр.177-189. DOI: 10.30540/sae-2019-013. {in English}.

Iryna L. Kravchenko (2019) Impact of socioeconomic factor on architectural formation of buildings for non-formal education in Ukraine. SPACE&FORM. Szczecin, No 39/2019. pp. 45-56. DOI: 10.21005/pif.2019.39.B-02. {in English}.

Iryna L. Kravchenko (2019) Some points regarding the typological researches of architecture for non-formal education. Materials of the VІІІ International scientific conference from the series "Phenomena of borderland". Szczecin, p.29. http://conkuipp2019. zut.edu.pl/index.php?id=11986&no_cache=1. {in English}.

Iryna L. Kravchenko (2022), Pryntsyp kompozytsiynoyi ta obraznoyi vidpovidnosti v arkhitekturi zakladiv neformalʹnoyi osvity [The principle of compositional and figurative compliance in the architecture of non-formal education institutions], Urban development and spatial planning, (79), Kyiv, 179-189. {in Ukrainian}.

Kravchenko I.L., Valerij Tovbych (2021), Bazovi aspekty formuvannya arkhitektury hromadsʹkykh osvitnʹo-rekreatsiynykh tsentriv, yak innovatsiynykh zakladiv neformalʹnoyi osvity [Basic aspects of the formation of the architecture of public educational and recreational centers as innovative institutions of non-formal education]. Innovative technologies in architecture and design: Proceedings of the 5th International Scientific and Practical Conference. Kharkiv, pp.142-144. {in Ukrainian}.

Valerij Tovbych (2014), Metodolohichni osnovy formuvannya i rozvytku arkhitekturnoyi diyalʹnosti [Methodological foundations of the formation and development of architectural activity], Synopsis of Doctoral dissertation, Kyiv National University of Construction and Architecture, Kyiv, UA, 39 p. {in Ukrainian}.

Valerij Tovbych (2009), Strukturnyy analiz iyerarkhichnoyi modeli arkhitekturnoyi diyalʹnosti (ch.1) [Structural analysis of the hierarchical model of architectural activity (part 1)], Urban development and spatial planning, (35), Kyiv, 424-434. {in Ukrainian}.

Valerij Tovbych (2011), Zhyttyediyalʹnistʹ systemy upravlinnya arkhitekturnoyu diyalʹnistyu [Life activity of the system of architectural function management], Current Problems of Architecture and Urban Planning, (28), Kyiv, 151–156. {in Ukrainian}.

Shataliuk Yu.V.(2018), Pryntsypy formuvannya adaptyvnoyi arkhitektury v konteksti staloho rozvytku misʹkoho seredovyshcha [Principles of adaptive architecture formation in the context of urban environment sustainable development], Synopsis of dissertation for a Candidate of Science degree in Architecture (РhD), Kharkiv, 26 p. {in Ukrainian}

Shataliuk Yu. (2017), SWOT-analiz yak metod doslidzhennya perspektyv rozvytku adaptyvnoyi arkhitektury [SWOT-analysis as a method of researching prospects for adaptive architecture development], Municipal economy of cities, series "Technical sciences and architecture", (135), Kharkiv, 74-79. {in Ukrainian}

Kryvoruchko Yu., Kryvoruchko O., Petryshyn G. (2013), Kulʹturnoosvitn ʹo-mystetsʹki klastery u mistobudivniy tkanyni ta seredovyshchi mist [Cultural, educational and artistic clusters in the urban fabric and environment of cities] Experience and prospects of the development of Ukrainian cities, (24), Kyiv, 33-46. {in Ukrainian}

Smirnova O.V. (2014), Innovatsionnyye kontseptsii formirovaniya zhilykh i obshchestvennykh zdaniy v gorodskoy srede [Innovative concepts for the formation of residential and public buildings in the urban environment], Scientific Bulletin of Construction. Collection of scientific works, (4), Kharkiv, 63-67. {in Russian}.

Smirnova O.V. (2018), Tipologicheskiye osnovy formirovaniya innovatsionnykh zdaniy v gorodskoy srede : monografiya [Typological foundations for the formation of innovative buildings in the urban environment: monograph], Kharkiv: O.M. Beketov NUUEKh, 189 p. {in Russian}.

Kravchenko I.L. (2022), Herman Hertzberger – arkhitektura «rozshyrenykh» shkil [Herman Hertzberger - architecture of "extended" schools], Innovations in Architecture and Design, Materials of the 1st International Scientific and Practical Conference, Kyiv: National Academy of Fine arts and Architecture, 182-184. {in Ukrainian}

Herman Hertzberger (2008), Space and Learning: Lessons in Architecture 3. Rotterdam: 010 Publishers, 258, pp. 169–173. {in English}.

Smith, M.K. (2004, 2005, 2014), Extended schools and services – theory, practice and issues’, The encyclopedia of pedagogy and informal education. https://infed.org/mobi/extended-schools-and-services-theory-practice-and-issues/. {in English}.

Smith, M.K. (2000, 2004), ‘Full-service schooling’, The encyclopedia of pedagogy and informal education. http://www.infed.org/schooling/f-serv.htm. {in English}.

Dryfoos, J.G. (1994), Full service schools: A revolution in health and social services for children, youth, and families. San Francisco: Jossey-Bass, 310. DOI:10.1002/1520-6807(199501)32:1<62::AID-PITS2310320110>3.0.CO;2-D. {in English}.

Glazychev V.L. (2002), Arkhitektura. Entsiklopediya [Architecture. Encyclopedia], Moscow: Astrel, 668. {in Russian}.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-02-03

Як цитувати

Кравченко, І., & Товбич, В. (2023). РЕАЛІЗАЦІЯ ОСНОВНИХ ПРИНЦИПІВ ФОРМУВАННЯ АРХІТЕКТУРИ ЗАКЛАДІВ НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ. Містобудування та територіальне планування, (82), 198–212. https://doi.org/10.32347/2076-815x.2023.82.198-212

Номер

Розділ

Статті