КЛАСИЦИЗМ У ФОРМОТВОРЕННІ САКРАЛЬНОГО ПРОСТОРУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32347/2076-815x.2023.82.81-94

Ключові слова:

формоутворення, сакральний простір, сакральна архітектура, традиція, архітектурний класицизм, символ, мистецтво

Анотація

Проаналізовано класицизм першого десятиліття ХХ століття став наслідком негативної оцінки ситуації в культурі кінця ХІХ століття. Представлено думки таких теоретиків культури, як Макс Нордау чи Річард Хаманн, які представляли крайній індивідуалізм і відірваність мистецтва від моральних і соціальних завдань є проявами виродження і занепаду, які ведуть суспільства до божевілля і краху. Репрезентовано риси характерні для культури кінця століття (fin de siècle).

Розглянуто архітектуру сакральних споруд, зведених за принципом класичної архітектури. Визначено, що об’єкти, створені Йожефом Плечником, Гуннаром Асплундом і Сігурдом Леверенцем, які несли надіндивідуальні, нелюдські форми індустріального класицизму могли здаватися жахливими, але в даному випадку вони асоціювалися з рисами єдиної надійної опори людської спільноти.

Представлено погляд на таємничу природу з'єднання людей у суспільстві – близький до видів зв'язків, що пов'язують релігійні громади, а також концепція архітектури як мосту між небом і землею, яка також змінила підхід до будівлі як виключно матеріального об'єкта.

Проаналізована форми окремих сакральних споруд та способи організації їх інтер’єрів, що дозволило зробити висновок, що ідеї класицизму єдності навколишнього ландшафту, схильність використовувати місцеві матеріали, але також більш загальне, філософське ставлення, що дозволяє розглядати архітектуру як елемент, який пов'язує сили космосу з життям людини.

Розглянуто використання метафоричної мови архітектури засновані на світі візуальних людських виробів та їх іконографічних відмінних рисах. Виявлено необхідність враховувати взаємозв'язок між певними формами та повідомленнями, що через них передаються у формотворенні сакрального простору.

Виявлено тенденції формотворення сакрального простору у ХХ ст., роль місцевих традицій і природних матеріалів, органічна архітектура.

Біографія автора

Лілія Гнатюк, Національний авіаційний університет, м. Київ

к.арх., доцент

Посилання

Ákos Moravánszky, Competing Visions, Aesthetic Invention and Social Imagi- nation in Central European Architecture, 1867–1911, MIT Press, Cambridge (Mass.), London (England) 1998.Albert Christ-Janer, Mary Mix Foley, Modern Church Architecture. A guide to the form and spirit of 20th century religious buildings, McGraw-Hill Book Company, New York– Toronto–London 1962. s. 82–101. {in English}

Franco Borsi, The monumental era. European architecture and design 1929–1939, przeł. Pamela Marwood, Lund Humphries, London 1987. {in English}

Cezary Wąs, Symbolika czasu w architekturze sakralnej, Religia wobec historii, historia wobec religii, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków 2006, s. 437–447. {in Polish}

Cezary Wąs, Architektura Jože Plečnika, Muzeum Architektury we Wrocławiu, Wrocław 2004/ {in Polish}

Claes Caldenby, Olof Hultin, Carl-Axel Acking, Elias Cornell, Gösta Drugge, Kenneth Frampton, Stuart Wrede, Asplund, Architektur Förlag, Ginko Press, Stockholm–Hamburg 1985. {in English}

Edwin Heathcote, Iona Spens, Church builders, Academy Editions, London––Chichester 2001. {in English}

Gnatiuk L. AESTHETICS SHAPING SACRED SPACE/ Gnatiuk L., Terletska M. // Theory and practice of design. Collection of scientific papers. – Issue 11. Technical aesthetics. – К.: NAY, 2017. – C. 42–56. DOI: 10.18372/2415-8151.11.11874{in English}

Gnatiuk L. Optical Illusions in Sacral Space // Defining the Architectural Space. The Truth and Lie of Architecture: XIX International conference. – Cracow University of Technology. – Cracow, 2020. P. 7-19. DOI: 10.23817/2020.defarch.4-1 ISBN 978-83-7977-533-0 {in English}

Fabrizio Brentini, Bauen für Kirche. Katholischer Kirchenbau des 20. Jahrhun- derts in der Schweiz, Edition SSL [Schweizerische St. Lukasgesselschaft], Luzern 1994. {in German}

Peter Blundell-Jones, Gunnar Asplund, Phaidon Press, London 2006. {in English}

Edwin Heathcote, Richard England, Wiley-Academy Press, London–Chichester 2002. {in English}

Edwin Heathcote, Iona Spens, Church builders, Academy Editions, London––Chichester 2001. s. 25–101. {in English}

Ewa Rozwadowska, Wybrałem rozwiązanie nowatorskie. Rozmowa z Księdzem Kardynałem Józefem Glempem, Prymasem Polski, „Architektura Murator” 2000, nr 7, s. 10–11. {in Polish}

Kathleen James-Chakraborty, German Architecture for a Mass Audience, Routledge, London–New York 2000. s. 65–69. {in English}

Liliia Gnatiuk, Metal and iron construction in sacral space shaping / L. Gnatiuk, H. Novik, M. Melnyk // IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. - 2020. - V. 953(1). - P. 10 DOI: 10.1088/1757-899X/953/1/012078 ISSN: 1757-8981 {in English}

Malcolm Quantrill, Finnish Architecture and Modernist Tradition, E & FN Spoon, London 1995. {in English}

Marian Card Donnelly, Architecture in the Scandinavian Countries, The MIT Press, Cambridge, London (England) 1992. {in English}

Popiel Jan SJ, Sakralny wyraz dawnych i współczesnych form architektury sakralnej, „Ruch Biblijny i Liturgiczny”, 3, 1984, s. 225–229. {in Polish}

Reinhard Gieselmann, Neue Kirchen, Hatje, Stuttgart Contemporary church architecture, Thames and Hudson, London 1972. s. 109–111. {in English}

Randall S. Lindstron, Creativity and contradiction. European churches since. 1970, American Institute of Architects Press, Washington D.C. 1988. {in English}

Ricardo Porro, Retour a la transcendance. Cimetière au sud de Stockholm, „Techniques & Architecture”, 405, grudzień 1992– styczeń 1993, s. 92–96. {in German}

Robert Coombs, Mystical themes in Le Corbusier’s architecture the chapel Notre-Dame-du-Haut at Ronchamp. The Ronchamp riddle, „Mellen Studies in Architecture”, 2, The Edwin Mellen Press, Lewiston–Queenston–Lampeter 2000. {in English}

Simo Paavilainen, Classicism of the 1920’ and the classical tradition in Finland, „Abacus”[rocznik Museum of Finnish Architecture] 1979, s. 98–133. {in English}

Sirkkaliisa Jetsonen, Jari Jetsonen, Sacral Space. Modern Finnish Architecture, Rakennusstieto Oy Rati (Building Information Ltd), Helsinki 2003. {in English}

Stuart Wrede, The architecture of Erik Gunnar Asplund, The MIT Press, Cam- bridge (Mass.), London (England) 1980. {in English}

Steven J. Schloeder, Architecture in Communion. Implementing the Second Vatican Council through Liturgy and Architecture, Ignatius Press, San Francisco 1998. {in English}

Gnatіuk L.R. Contradictions in the Formation of the Artistic Image of Sacred Space in XX Century architecture. Suchasni problemy arkhitektury ta mistobuduvannja. Naukovo-tekhnichnyj zbirnyk. –Vyp. 56. – K.: KNUBA, 2020. –C. 17–31. {in Ukrainian}

Gnatіuk L.R. Creating a spiritual atmosphere of sacred space. Modern problems of architecture and urban planning. Scientific and technical collection. – К .: KNUBA, 2021. – Vyp. 59. – P. 16–27. {in Ukrainian}

Gnatіuk L.R. Trends in the formation of sacred space in the twentieth century. Urban planning and territorial planning. - K., KNUBA, 2021. – Issue. 76. – P. 49–62. {in Ukrainian}

Gnatiuk L. The role of art and symbol in the formation of sacred space. Modern problems of architecture and urban planning. Scientific and technical collection. – Vyp. 58. – К.: КНУБА, 2020. - P. 32–47. DOI: 10.32 347 / 2077- 3455.2020.58.32-47{in Ukrainian}

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-02-03

Як цитувати

Гнатюк, Л. (2023). КЛАСИЦИЗМ У ФОРМОТВОРЕННІ САКРАЛЬНОГО ПРОСТОРУ. Містобудування та територіальне планування, (82), 81–94. https://doi.org/10.32347/2076-815x.2023.82.81-94

Номер

Розділ

Статті