ПРИНЦИП КОМПОЗИЦІЙНОЇ ТА ОБРАЗНОЇ ВІДПОВІДНОСТІ В АРХІТЕКТУРІ ЗАКЛАДІВ НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32347/2076-815x.2022.79.179-189Ключові слова:
принцип композиційної та образної відповідності, архітектура закладів неформальної освіти, центри творчості, культурні центриАнотація
Представлено авторський погляд на формування композиції та образу в архітектурі закладів неформальної освіти. Представлені стислі відомості щодо основних принципів образного вирішення будівель таких закладів, з точки зору системного підходу до формування їх архітектури. Розкритий та роз’яснений принцип композиційної та образної відповідності, вказаний його зв'язок із містобудівною ситуацією та середовищем, що оточує. Відомості проілюстровані прикладами.
Посилання
Kravchenko, I.L. (2021), Teoretychni osnovy formuvannya arkhitektury zakladiv neformalnoyi osvity [Theoretical bases of formation of architecture of nonformal education institutions], Synopsis of Doctoral dissertation, Kyiv National University of Construction and Architecture, Kyiv, UA, 45 p. {in Ukrainian}.
Iryna L. Kravchenko (2019) External and internal factors of influence on development of architecture of non-formal education establishments. STRUCTURE AND ENVIRONMENT. Kielce, Vol. 11, No. 3/2019, рр.177-189. DOI: 10.30540/sae-2019-013 {in English}.
Iryna L. Kravchenko (2020), Non-formal education institutions in the system of civic buildings in Ukraine, STRUCTURE AND ENVIRONMENT, Kielce, Vol. 12, No. 1/2020, pp. 20-28. DOI: 10.30540/sae-2020-003 {in English}.
Iryna L. Kravchenko (2021), Rozvytok arkhitektury zakladiv neformalʹnoyi osvity 1917-1940 rokiv na terytoriyi Ukrayiny [Development of the architecture of non-formal education institutions in 1917-1940 on the territory of Ukraine], Current Problems of Architecture and Urban Planning, (60), Kyiv, 105–116. DOI: 10.32347/2077-3455.2021.60.105-116 {in Ukrainian}.
Kravchenko I. L. (2020), Suchasni tendentsiyi rozvytku arkhitektury zakladiv mystetsʹkoyi osvity [Modern trends in the development of the architecture of art education institutions]. Trends in the development of primary art education in Ukraine: a collection of abstracts from the All-Ukrainian scientific and practical conference, Kiev, p.18-19 {in Ukrainian}.
Kravchenko I.L., Vasylchenko D.K. (2017), Obraz v arkhitekturi dytyachykh pozashkilʹnykh zakladiv [Image in the architecture of children's out-of-school establishments], Current Problems of Architecture and Urban Planning,(49), Kyiv, 165-169 {in Ukrainian}.
Kravchenko I.L., Kudryavtseva T.V. (2019), Obʺyemno-planuvalʹna orhanizatsiya hromadsʹkykh prostoriv u zakladakh osvity [Organization of public spaces in educational institutions], Architectural Bulletin of KNUCA, (17-18), Kyiv, 520-526 {in Ukrainian}.
Kravchenko I.L., Pylypyshyn B.V., (2019), Arkhitekturno-planuvalʹni rishennya mediatek –svitovyy dosvid [Architectural and planning solutions for media libraries - world experience]. Architectural Bulletin of KNUCA, (17-18), Kyiv, 527-532 {in Ukrainian}.
Marder A.P. (1998), Estetika arkhitektury. Teoreticheskiye problemy arkhitekturnogo tvorchestva [Aesthetics of architecture. Theoretical problems of architectural creativity]. Moscow, 216 p, p.134 {in Russian}.
Mezhenna N.Yu., Zimina S.B. (2011), Budynky-novatsiyi v arkhitekturi istorychnoyi vulytsi [Buildings-innovations in the architecture of the historical street], Current Problems of Architecture and Urban Planning, (28), Kyiv, 367-374 {in Ukrainian}.
Shapoval N.G. (2000), Prykladna teoriya arkhitekturnoyi kompozytsiyi: Navch. posib. dlya stud. arkhitektur. f-tu [Applied theory of architectural composition: Tutorial for students of architectural faculty], Kyiv: KNUCA, 372 p {in Ukrainian}.
Shapoval N.G. (2008), Osnovy arkhitekturnoho formoutvorennya: Navch. posib [Fundamentals of architectural shaping: Tutorial], Kyiv: Osnova, 448 p .: ill {in Ukrainian}.
Smirnova O.V. (2014), Innovatsionnyye kontseptsii formirovaniya zhilykh i obshchestvennykh zdaniy v gorodskoy srede {innovative concepts for the formation of residential and public buildings in the urban environment], Scientific Bulletin of Construction. Collection of scientific works, (4), Kharkiv, 63-67 {in Russian}.
Smirnova O.V. (2017), Urovni formirovaniya innovatsionnykh zdaniy v gorodskoy srede s uchetom sinergeticheskogo podkhoda [Levels of formation of innovative buildings in the urban environment, taking into account the synergistic approach], Municipal utilities. Series: Technical Sciences and Architecture. Kharkiv, (134), 21-26. {in Russian}.
Solobay P.A. (2001), Strukturno - funktsionalʹne I kompozytsiyne modelyuvannya navchalʹnykh kompleksiv ( na prykladi universytetu) [Structural - functional and compositional modeling of educational complexes (on the example of the university)]: Synopsisof dissertation for a Candidate of Science degree in Architecture (РhD), Kharkiv, 17 p {in Ukrainian}
Official site „Zeimuļs”. http://zeimuls.lv/par-arpc-zeimuls/ {in Latvian}
Zeimuls, Centre of Creative Services of Eastern Latvia. SAALS Architecture, Archdaily, 2015. https://www.archdaily.com/589480/zeimuls-centre-of-creativeservices-of-eastern-latvia-saals-architecture {in English}.
Lidija Grozdanic.Green-roofed Zeimuls Center blends perfectly into the Latvian landscape, 2015. https://inhabitat.com/green-roofed-zeimuls-center-blendsperfectly-
into-the-latvian-landscape/ {in English}.
Anita Antenišķe. ARCH2O-Zeimuls, Centre of Creative Services of Eastern Latvia-SAALS Architecture-08, Аrch2o. https://www.arch2o.com/zeimuls-centrecreative-
services-eastern-latvia-saals-architecture/ {in English}.
Glazychev V.L. (2002), Arkhitektura. Entsiklopediya [Architecture. Encyclopedia], Moscow: Astrel, 668 p {in Russian}.
Experimentarium Science Center / CEBRA, Archdaily, 2012. https://www.archdaily.com/246452/update-experimentarium-science-center-cebra {in English}.
Experimentarium Science Centre. CEBRA as Architects, Аrchello, 2017. https://archello.com/project/experimentarium-science-center {in English}.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.