ДИСКРЕТНО-КОНТИНУАЛЬНІ МОДЕЛІ В АНАЛІЗІ ТА ОПТИМІЗАЦІЇ (МІНІМІЗАЦІЇ) ДИНАМІЧНИХ НАВАНТАЖЕНЬ В ПРУЖНИХ ЕЛЕМЕНТАХ/КАНАТАХ ВАНТАЖОПІДЙОМНИХ МАШИН, ЯКІ ВИКОРИСТОВУЮТЬ У МІСТОБУДУВАННІ ТА ТРАНСПОРТНИХ ТЕХНОЛОГІЯХ (Частина III)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32347/2076-815x.2021.78.544-557

Ключові слова:

дискретно-континуальне моделювання, аналіз, динамічна оптимізація, навантаження, пружні елементи/канати, вантажопідйомні механізми, крани, містобудування, транспортні технології

Анотація

Проведений аналіз динамічних навантажень у пружних елементах (канатах) вантажопідйомних машин та кранів, котрі використовуються у містобудуванні, сучасних транспортних технологіях, навантажувально-розвантажувальних операціях. Розглянуті дискретні, континуальні, та дискретно-континуальні моделі вантажопідйомних механізмів кранів. У зазначених моделях пружні елементи (канати) спочатку враховані як елементи, що мають пружні властивості системи із зосередженими параметрами. Тому канат у вантажопідйомному механізмі врахований як пружина певної жорсткості. Проте такий підхід не є коректним для канатів значної довжини (більше 10 метрів), у яких можуть виникати при підйомі/спуску вантажів хвильові процеси, котрі можуть суттєво збільшити динамічні навантаження (зокрема, коефіцієнт динамічності) − це т.з. модель каната як системи із розподіленими параметрами. На думку авторів даної роботи, найбільш коректним є підхід, котрий враховує дискретні властивості власне канату (довжиною більше 10 метрів), тобто аналіз динамічних навантажень здійснюється у межах дискретно-континуальної моделі.

Робота складається з кількох частин, у кожній з яких всебічно і детально проаналізовані динамічні навантаження у канатах в межах кожної із зазначених вище моделей для режимів пуску/гальмування вантажопідйомних механізмів кранів, а також розраховані параметри робочих процесів, за яких вказані вище навантаження стають оптимальними за величиною (тобто приймають мінімальні значення за різних способів підйому вантажу: а)”з основи” (“з землі”), б)“з ваги”, як, до речі, й коефіцієнт динамічності.

Біографії авторів

Юрій Човнюк, Національний авіаційний університет

к.т.н., доцент

Петро Чередніченко, Kyiv National University of Construction and Architecture

доцент

Ольга Остапущенко, Київський Національний університет будівництва і архітектури

к.т.н., доцент

Посилання

REFERENSES

Byderman V.L. Teoryia mekhanycheskykh kolebanyi /V.L.Byderman. − M.: Vыsshaia shkola, 1980. − 408 s. {in Russian}.

Hanyev R.F. Kolebanyia tverdыkh tel /R.F.Hanyev, V.O.Kononenko. − M.: Nauka, 1976. − 432 s. {in Russian}.

Hrynev V.B. Optymyzatsyia sterzhnei po spektru sobstvennыkh znachenyi /V.B.Hrynev, A.P.Fylyppov. − K.: Naukova dumka, 1979. − 211 s. {in Russian}.

Panovko Ya.H. Mekhanyka deformyruemoho tverdoho tela /Ia.H.Panovko. − M.: Nauka, 1985. − 287 s. {in Russian}.

Svetlytskyi V.A. Mekhanyka sterzhnei /V.A.Svetlytskyi. − M.: Vыsshaia shkola, 1987. − T.1. − 320 s.; T.2. − 304 s. {in Russian}.

Tymoshenko S.P. Kolebanyia v ynzhenernom dele /S.P.Tymoshenko, V.Kh.Ianh, U.Uyver. − M.: Mashynostroenye, 1985. − 472 s. {in Russian}.

Fylyppov A.P. Kolebanyia deformyruemыkh system /A.P.Fylyppov. − M.; Mashynostroenye, 1970. − 732 s. {in Russian}.

Panovko Ya.H. Osnovы prykladnoi teoryy kolebanyi y udara /Ia.H.Panovko. − Lenynhrad: Polytekhnyka, 1990. − 272 s. {in Russian}.

Panovko Ya.H. Ustoichyvost y kolebanyia upruhykh system. Sovremennыe kontseptsyy, paradoksы y oshybky /Ia.H.Panovko, Y.Y.Hubanova. − M.: Nauka, 1987. − 352 s. {in Russian}.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-29

Номер

Розділ

Статті