ФОРМУВАННЯ ПРОЕКТІВ ВІДВЕДЕННЯ ЩОДО ЗМІНИ ЦІЛЬОВОГО ПРИЗНАЧЕННЯ ЯК МЕХАНІЗМ ПІДВИЩЕННЯ СПРОМОЖНОСТІ ОБ’ЄДНАНИХ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД

Автор(и)

  • Руслан Беспалько Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-1225-852X
  • Тарас Гуцул Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-7192-3289
  • Іван Казімір Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-8362-4676
  • Галина Штанько Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-8931-1742

DOI:

https://doi.org/10.32347/2076-815x.2021.77.31-42

Ключові слова:

земельна ділянка, землеустрій, ОТГ, цільове призначення, спроможність

Анотація

Створення об’єднаних територіальних громад (ОТГ) відбувалося поспіхом, триває до сих пір, і часто всупереч вимогам пропонованої методики, яка визначає норми, згідно яких можливе оптимальне утворення спроможної територіальної громади. Слід зауважити, що під «спроможністю», швидше розуміють економічне поняття, тоді як в пропонованій методиці увага акцентувалася більше на географічних та інфраструктурних показниках. Тому, часто громади створювалися та функціонують без дотримання наведених вимог методики, і як наслідок простежується суттєва диференціація між рівнем їх спроможності. Ключова проблема виконання територіальною громадою своїх повноважень тісно пов’язана з наповненням власного бюджету. Саме це підвищує зацікавленість органів місцевого самоврядування у збільшенні надходжень, пошуку резервів їх наповнення, покращення ефективності адміністрування податків і зборів і т. ін.

Одним із п’яти критеріїв рівня спроможності є площа громади. Більшість громад в цьому аспекті, малоземельні з високим показником щільності населення, деколи ще й із складними природними умовами. Це обумовлює пошук підходів до ефективного використання наявних земельних ресурсів, основу яких практично всюди становить категорія земель сільськогосподарського призначення. 

Дуже часто, в складі цих земель перебувають об’єкти, які за ознаками відповідають іншим категоріям земель, зокрема природо-заповідного фонду та іншого природоохоронного, рекреаційного, оздоровчого та історико- культурного призначення. Це породжує ряд проблемних моментів, пов’язаних із: зменшенням обсягів надходжень від сплати земельного податку; ймовірній втраті корисних властивостей через не цільове використання та практичній складності щодо механізму захисту таких об’єктів.

Як варіант, пропонується здійснити поділ земельних ділянок із виокремленням таких об’єктів та зміною їх цільового призначення. В статті розкривається, очікуваний ефект від реалізації таких заходів. Зауважимо, що зростання рівня спроможності громад є запорукою підвищення успішності держави. 

Біографії авторів

Руслан Беспалько, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

д.т.н., доцент 

Тарас Гуцул, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

к.т.н. 

Іван Казімір, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

к.б.н., доцент 

Галина Штанько, Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради

chief specialist 

Посилання

Pro zatverdzhennia perspektyvnoho planu formuvannia terytorii hromad Chernivetskoi oblasti / Rozporiadzhennia KMU vid 06.05.2020 r. {in Ukrainian}.

Perspektyvnyi plan formuvannia terytorii hromad Chernivetskoi oblasti [Perspective plan of formation of territories of communities of Chernivtsi region]. Retrieved from: https://clck.ru/SqAn5 {in Ukrainian}.

Metodyka formuvannia spromozhnykh terytorialnykh hromad. [Methods of forming capable territorial communities] / v redaktsii postanovy KMU vid 24.01.2020 r. {in Ukrainian}.

Zakon Ukrainy Pro status hirskykh naselenykh punktiv : vid 15.02.1995 № 56/95-VR. [On the status of mountain settlements]. (1995, Feb. 15). {in Ukrainian}.

Patytska Kh.O. (2019) Problemni aspekty formuvannia ta rozvytku obiednanykh terytorialnykh hromad Karpatskoho rehionu [Problematic aspects of the formation and development of united territorial communities of the Carpathian region], Rehionalna ekonomika, 2, 36-44. {in Ukrainian}.

Analiz ta otsinka zemelnykh resursiv Chernivetskoi oblasti [Analysis and assessment of land resources of Chernivtsi region]. Retrieved from: https://cutt.ly/HxNyBQf {in Ukrainian}.

Paneiko Yu. (1963). Teoretychni osnovy samovriaduvannia [Theoretical foundations of self-government]. Miunkhen, 194 s. {in Ukrainian}.

Sember S. ., O.H. Chubar, K.S. Mashiko. (2015). Teoretychni pidkhody do vyznachennia sutnosti finansovoi spromozhnosti ta finansovykh resursiv terytorialnoi hromady, Rehionalna ekonomika, 3, 81–90. {in Ukrainian}.

Dovhan L.P., Pershko L.O. (2018). Formuvannia finansovoi spromozhnosti obiednanykh terytorialnykh hromad, Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu "Ostrozka akademiia", seriia Ekonomika, 11, 122–126. {in Ukrainian}.

Uhdod Ye.H. (2015) Proektnyi pidkhid shchodo pidsylennia spromozhnosti terytorialnykh hromad v umovakh detsentralizatsii, Aspekty publichnoho upravlinnia, 4, 6–13. {in Ukrainian}.

Omelchuk O.I. (2020). Metodolohichni aspekty otsiniuvannia finansovoi spromozhnosti obiednanykh terytorialnykh hromad, Publichne upravlinnia ta administruvannia, 4, 107–113. {in Ukrainian}.

Stepanchenko O. Liudy v selakh ne viriat, shcho pislia obiednannia terytorialnykh hromad yim stane zhyty krashche [People in the villages do not believe that after the unification of territorial communities they will live better]. Retrieved from: http://vidomosti-ua.com/newspaper/104536 {in Ukrainian}.

Olshanskyi O.V. (2015). Obiednannia terytorialnykh hromad yak mekhanizm zabezpechennia yikh resursnoi spromozhnosti, Rehionalne upravlinnia ta mistseve samovriaduvannia, 2, 92–99. {in Ukrainian}.

Hrynchyshyn I.M. (2018). Spromozhnist terytorialnykh hromad: teoretychnyi dyskurs. Terytorialnyi rozvytok ta rehionalna ekonomika, 6 (134), 51– 56 {in Ukrainian}.

Pro zatverdzhennia Poriadku normatyvnoi hroshovoi otsinky zemel nesilskohospodarskoho pryznachennia (krim zemel naselenykh punktiv) v redaktsii vid 28.12.2018. {in Ukrainian}.

Normatyvna hroshova otsinka zemelnykh dilianok u 2020 rotsi: choho ochikuvaty i do choho hotuvatysia? [Normative monetary valuation of land plots in 2020: what to expect and what to prepare for]. Ofitsiinyi sait Vseukrainskoi asotsiatsii fakhivtsiv otsinky. Retrieved from: www.afo.com.ua/uk/news/2-generalassessment/1410-normatyvna-hroshova-otsinka-zemelnykh-dilyanok-u-2020-rotsichoho-ochikuvaty-i-do-choho-hotuvatysya {in Ukrainian}.

Zakon Ukrainy: Pro okhoronu zemel : vid 19.06.2003 № 962-IV. [About Land Protection]. (2003, Jule 23). {in Ukrainian}.

Informatsiia pro normatyvnu hroshovu otsinku zemel naselenykh punktiv [Information on the normative monetary valuation of lands of settlements]. Derzhheokadastr. Retrieved from: https://land.gov.ua/info/dovidnyk-pokaznykivnormatyvnoi-hroshovoi-otsinky-zemel-naselenykh-punktiv-stanom-na-01-10-2019/

Stankus T., Krot. Y. (2017). Mistsevi podatky i zbory [Local taxes and fees]. Kh.: Faktor, 80 s. {in Ukrainian}.

Intehratsiia ekolohichnoi skladovoi v prostorovi plany hromad (metodychni nastanovy). Kyiv : Instytut heohrafii NAN Ukrainy, 2020. 168 s. {in Ukrainian}.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-05-24

Як цитувати

Беспалько, Р., Гуцул, Т., Казімір, І., & Штанько, Г. (2021). ФОРМУВАННЯ ПРОЕКТІВ ВІДВЕДЕННЯ ЩОДО ЗМІНИ ЦІЛЬОВОГО ПРИЗНАЧЕННЯ ЯК МЕХАНІЗМ ПІДВИЩЕННЯ СПРОМОЖНОСТІ ОБ’ЄДНАНИХ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД. Містобудування та територіальне планування, (77), 31–42. https://doi.org/10.32347/2076-815x.2021.77.31-42

Номер

Розділ

Статті